FAQ

FAQ

FAQ – Frequently asked questions, eller på svenska – frågor som ofta ställs, med andra ord vanliga frågor!

Vilka är ni egentligen?

  • Vi är Vitvaror Outlet och vi är en del av BSH.
  • BSH är en förkortning för Bosch und Siemens Hausgeräte, som är tyska och betyder Bosch och Siemens husgeråd.
  • BSH grundades i slutet av 60-talet i Tyskland, då Bosch och Siemens gick ihop och skapade ett nytt företag där båda ägde 50%. På 90-talet etablerades BSH i Sverige och i april 2020 startades vi, BSH egna Outlet.

Varför behövs en Outlet?

  • I Sverige har BSH aldrig tidigare sålt vitvaror direkt till slutkund, utan alltid genom återförsäljare. Vilket har medfört att man har blivit stående med fjolårets vitvaror som återförsäljarna inte längre vill sälja. Detta har lätt till överfyllda lager med vitvaror som inte längre rör på sig, vilket medförde större kostnader och att man slutligen var tvungen att skrota fullt fungerande vitvaror. Detta svinn ville man få bort och tömma lagren på fjolårets modeller – Då kändes en Outlet som det mest naturliga.

Vad är målet med er Outlet?

  • Vårt mål är att ge alla möjlighet att köpa billiga vitvaror av högsta kvalitet

Vad säljer ni?

  • Vi säljer fjolårets vitvaror från BSHs märken; Siemens och NEFF. Så fort en vitvara märks som utgående får vi möjligheten att beställa in den till oss, men det kräver att vitvaran inte har sålt slut dess förrinna d.v.s. inte alla vitvaror kommer till oss, men alla vitvaror vi säljer är fjolårets utgående modeller.

Hur fungerar det?

  • Vi är en online butik, så du kan snabbt och enkelt beställa hem våra vitvaror med några knapptryck.
  • Vi levererar med DHL från vårt centrallager i Nykvarn, på första sidan under Fraktsätt kan du läsa mer om detta.
  • Orders som har lagts under helger och röda dagar skapas följande vardag och centrallagret behandlar i regel alla orders på vardagar som lagts in i systemet innan klockan 8:00.
  • Vi levererar till alla orter i Sverige, men bor du på en ö, eller i en enslig fjällstuga så bör du höra av dig innan och dubbelkolla om några begränsningar finns.

Vad kan jag betala med?

  • Betalkort både online och i vår fysiska butik.
  • Swish till vårt företagsswish 123–3707098 i vår fysiska butik.
  • Banköverföring till vårt bankgiro 709-1705 i vår fysiska butik.
  • Varken pärlor, ädelstenar eller kontakter mottas som betalningsmedel vare sig det är online eller i vår fysiska butik.

Vad krävs för att kunna handla på vårtfysiska butik?

  • Vår fysiska butik behöver vara öppet och bemannad, endast 2 kunder utöver personal får vistas samtidigt i vår fysiska butik, pga. restriktioner gällande Covid-19.
  • För betalning krävs något av följande:
  • Smart Phone, eller Smart Watch med internetuppkoppling, betalkort med pinkod eller Swish.

Vår fysiska butik i Sundbyberg, utanför Stockholm.

  • Vår fysiska butik ligger på Trädgårdsgatan 16, 172 38 Sundbyberg. Våra telefontider är helgfria vardagar 10-12 och vårt telefonnummer till vår fysiska butik är 076-103 83 40.
  • Vår fysiska butik är inte ett showroom utan mer av ett hämtlager d.v.s. alla varorna i vår fysiska butik är ouppackade ur sina original förpackningar – det går alltså inte att känna och klämma, eller testa varorna på vår fysiska butik. Med det sagt är man alltid lika välkommen att kolla på varan i sin original förpackning hos oss i vår fysiska butik.
  • Vårt centrallager, tillika BSHs, ligger i Nykvarn och hanterar samtliga orders från hela BSH vilket innebär att man själv inte kan åka till lagret för att hämta sin vara utan dessa varor finns just nu endast tillgängliga för hem/butiksleverans.

Behöver du komma i kontakt med oss i den fysiska butiken?

  • Mejla oss på STH-Solna-Outlet@bshg.com så svarar vi så snart vi kan. Vissa frågor kan ta lite längre tid att få fram rätt information till, men alla mejl besvaras alltid.

Avvikande öppettider

  • För närvarande inga avvikande öppettider den närmaste tiden
  • Online butiken är öppen 24 timmar om dygnet, alla dagar om året.

Vad krävs för att kunna handla online?

  • Dator, surfplatta eller smartphone.
  • Internetuppkoppling.
  • Giltigt betalkort

Hur vet man att ni levererar till dit jag bor?

  • Vi levererar med DHL som i sin tur levererar till alla orter i hela Sverige, dock rekommenderar vi att man kontaktar oss om man vet med sig att man bor i en enslig fjällstuga, eller på en ö då detta kan innebära begränsad eller ingen trafik alls.
  • Kom ihåg att DHL levererar till tomtgränsen, inte inbärning.

Vad kostar frakten?

  • Fraktpriset är detsamma oavsett vart i Sverige man bor; 360/275/100 kr beroende på vilken vitvara som det gäller.
  • Priset kollar du lättast genom att lägga varan i kundkorgen och sen klicka på kundkorgen, väl i kundkorgen står det fast frakt kostnad. Priset är satt efter vikt så desto tyngre vitvara desto dyrare frakt.

Varför erbjuder inte ni inbärning/bortforsling?

  • I dagsläget så erbjuder vi inte detta på hemsidan, eftersom att vi inte kan erbjuda detta till alla orter i hela Sverige.
  • Vill man ha inbärning och/eller bortforsling, kan man mejla sin fråga till oss på STH-Solna-Outlet@bshg.com

Hur lång tid tar det innan jag får min vara?

  • Beroende på vart man bor och när man lägger sin order, men man kan räkna med 3-6 arbetsdagar i leveranstid med start från första helgfria vardagen efter slutfört köp.
  • Dock under hektiska perioder, t.ex. Jul och nyår då DHL har extra mycket kan leveranstiden så mycket som dubblas.

Hur gör man om man vill köpa?

  1. 1. Starta din webbläsare och skriv in webbadressen: www.vitvaror-outlet.se och tryck på Enter.
  2. 2. Filtrera fram den vitvara som du vill köpa på första sidan genom att först klicka på Produkter och sen välja produktgrupp, följt av olika filters för design och funktion.
  3. 3. Lägg varan i varukorgen för att filtrera fram nästa vitvara och lägg även denna i varukorgen, när du lagt alla dina vitvaror som du vill ha i varukorgen så klickar du på varukorgen.
  4. 4. Väl i varukorgen kan du ändra antalet av vitvaran/vitvarorna genom att ändra siffran i antal, sen klickar du på uppdatera varukorgen.
  5. 5. Utifall att du har fått en rabattkod av någon av våra kundservice avdelningar på BSH, så skriver du in rabattkoden i fältet för rabattkoder och klicka på använd rabattkoden, kolla att priset ändras annars uppdaterar du varukorgen.
  6. 6. När du har kollat att rätt antal av vitvarorna är i varukorgen kan du gå vidare med ditt köp genom att klicka på fortsätt till kassan.
  7. 7. I kassan fyller du i fullständigt namn, adress, telefon, mejladress och om du vill ha din leverans till en annan adress eller vill lämna ett meddelande.
  8. 8. Sen fyller du i dina kortuppgifter och läser igenom våra villkor innan du klickar i att du godkänner dessa och slutför köpet genom att klicka på slutför köp.
  9. 9. När köpet är genomfört så skickas en bekräftelse till mejladressen som du har angett och ordern skapas senast följande vardag.
  10. 10. DHL levererar din sändning inom 3-6 vardagar, innan leveransen skickar DHL ut ett sms/mejl med tid och datum något som du som kund behöver bekräfta.

Om olyckan skulle vara framme

  • Ibland sker det oförutsedda, en olycka kan ske på lagret t.ex. och om motförmodan din vitvara skulle vara slut kontaktar vi dig och erbjuder en ersättningsvara. En ersättningsvara kan vara identisk, men oftast är det små skillnader i funktioner och design därför erbjuder vi den som ett alternativ.
  • Vi erbjuder även alltid återbetalning för vitvaran vi inte kan leverera som ett alternativ till ersättningsvaran, skulle man ha beställt flera vitvaror så erbjuder vi även att annullera och återbetala hela ordern som ett tredje alternativ till ersättningsvaran och återbetalning av original varan.
  • Vid transportskador hjälper vår avdelning för Transportskador till och om någon funktion inte skulle fungera på din vitvara så hjälper våra kundservice avdelningar för respektive märke till, direktlänkar till dessa hittar du på första sida under Kontakt.
  • Utifall att man som kund inte märker transportskadan innan man börjat packa upp, utan först när man har på börjat att packa upp vitvaran så är det viktigt att man stannar upp och tar flertalet bilder på hela vitvaran och från olika vinklar, så att vi kan skapa oss en så tydlig bild som möjligt. Efter att foton tagits och skickats in till oss ska man inte fortsätta att packa upp och absolut inte installera den transportskadade varan.
  • Transportskadade vitvaror kräver sin original emballering för att vi och DHL ska kunna utreda hur skadan gått till så se till att ha kvar detta tills att du vet att vitvaran är oskadd och inte ska skickas tillbaka.
  • Släng aldrig emballaget till en transportskadad vitvara och installera aldrig en transportskadad vara!

Kan jag avbryta min order?

  • Det går bra det. Så fort du har ändrat dig bör du höra av dig till oss, för ju snabbare du hör av dig desto snabbare kan vi stoppa din sändning och ju snabbare din vara kan återvända till centrallagret desto snabbare kan en kreditfaktura skapas av returavdelning.
  • Dock kan vi behöva ta betalt för frakten om t.ex. sändningen har kommit så långt som att DHL är på väg med varan. Så tänk igenom innan du genomför köpet och skulle du ändra dig så hör av dig till oss omgående.

Om jag ångrar mig då?

  • Visst kan man ändra sig och precis som alla andra som erbjuder distansförsäljning så ska man även erbjuda den så kallade Ångerrätten.
  • Ångerrätten innebär att köpet av varor på distans ska du kunna häva inom 14 dagar av köpet, vi har skrivit i våra villkor att tiden för ångerrätten inte börjar vid tidpunkten då ordern läggs, eller pengarna dras utan när sändningen blivit levererad. Så från och med att du har tagit emot varan har du 14 dagar på dig att höra av dig om du vill använda dig av ångerrätten.
  • Läs gärna mer om ångerrätten som du hittar under punkt 6 Ångerrätt och retur i våra Villkor som du i sin tur du hittar i fliken Villkor uppe till höger, du kan även klicka här så kommer du dit direkt.
  • Konsumentverket tillhandahåller formulär för ångerrätt som du t.ex. kan använda, www.konsumentverket.se.

Varför inga byten eller returer på varor köpta eller hämtade i vår fysiska butik?

  • Vi säljer för att bli av med varorna, så att det blir tomt på lagerhyllorna – därför har vi så låga priser. Priset kan ju vara en faktor som gör att man vill köpa, men funktion och färg kan vara lika viktiga så det är extra viktigt att man tänker efter före köpet genomförs, så att man är säker på att man har köpt rätt vara.
  • Skulle varan vara är trasig, då hjälper givetvis våra kundservice avdelningar för respektive märke till, direktlänkar till dessa hittar du på första sida under Kontakt.

Får jag returnera då?

  • Endast varor köpta i vår online butik går att returnera och inom 14 dagar, detta då varorna i vår fysiska butik säljs i så kallat befintligt skick, vilket innebär att du som konsument innehar ansvaret för att besikta varan innan köpet slutförs. Detta gäller också alla varor som köps i vår online butik med frakt sättet ”hämtas i butik”.
  • Vill man returnera en vara man har köpt av oss, går det bra att lämna in sin vara själv till oss i vår fysiska butik, hör bara av dig innan så att vi vet att du vill returnera.
  • Om man själv inte vill eller kan returnera sin vara kan man höra av sig till oss för att få ett returnummer. Returnumret ska tydligt anges på följesedeln och/eller fakturan som skall följa med returen.

Vad behöver jag tänka på vid en eventuell retur?

  • Returen av produkt skall ske inom 14 dagar från dagen då du erhållit returnumret.
  • Följesedel/faktura ska bifogas returnerad produkt och returnummer ska tydligt anges.
  • Returer får ej återsändas mot postförskott.
  • Återbetalning av returnerad produkt sker utan onödigt dröjsmål efter att produkten är mottagen, kontrollerad och godkänd av BSHs Godsmottagning. För att vi ska kunna återbetala dig behöver vi dina bankuppgifter så som; vilken bank du har, ditt kontonummer, clearing nummer och det fullständiga namnet på kontoinnehavaren.

Observera följande vid retur.

  • Var noga med hur du packar emballaget runt spisen, obs! Skada som uppstår till följd av bristfällig emballering återbetalas ej. Vårt tips är att du fotograferar produkten från alla sidor så att du har bevis för att produkten är oskadd.
  • Vi rekommenderar att du skickar retur med en försändelse som kan spåras eller i rekommenderad försändelse. Det är viktigt om godset skulle försvinna eller skadas. Du som konsument svarar själv för kostnader i samband med retur av varor.
  • Vill man läsa mer om returer i våra Villkor så finner man dessa under punkt 6 Ångerrätt och retur i våra Villkor som du i sin tur du hittar i fliken Villkor uppe till höger, du kan även klicka här så kommer du dit direkt.

Varför kan jag inte köpa varan?

  • Om man har använt en sökmotor på internet t.ex. Google och hittat vitvaran på så sätt, men utan möjlighet att lägga varan i varukorgen så beror detta på att sidan man har hittat är en gammal produktsida som saknas möjligheten att lägga vitvaran i kundkorgen eftersom att vitvaran är slutsåld.
  • Lösningen är att klicka på Vitvaror Outlet i översta vänstra hörnet för att komma tillbaka till huvudsidan och därifrån välja produktkategorin och ytterligare filter för att hitta aktuellt utbud.

Hur lång är garantin?

  • 2 år och du kan läsa mer om standardgarantin här
  • Vissa vitvaror kan ha delar som t.ex. en motor som kan ha längre garanti så som 5 och 10 år, om varan har detta står det i produktinformationen.
  • Små el har en garanti på 1 år.